Graduation part 3: Thesis

1B

Afstuderen aan de kunstacademie bestaat helaas niet alleen uit het maken van twee bijzondere projecten. Het bestaat ook uit het doen van een onderzoek en het schrijven van een verslag hiervan. Ik houd van schrijven, ik houd (zacht uitgedrukt) niet zo van onderzoek doen. Waarom niet? Omdat ik graag dingen maak vanuit een gevoel, een verlangen, niet vanuit een lang doordacht concept. Ik ben van mening dat goed werk niet altijd een sociale lading of gedachtegoed hoeft te hebben. Kunst en illustraties kunnen ook gewoon een esthetische functie vervullen. Bot gezegd; ik maak graag dingen die mooi zijn en dat vind ik belangrijk. Een gedachte of concept erachter is niet noodzakelijk, maar als het er is dan is dat mooi meegenomen.

Desalniettemin had ik voor mijn ‘Mein Utopie’ project een concept liggen van het formaat van een baby nijlpaard; iets waar ik niet omheen kon. Ik kon Hitler zijn biografie niet herschrijven zonder onderzoek te doen naar de levensvatbaarheid van mijn utopische idee dat hij wellicht een succesvol kunstenaar-in-plaats-van-dictator had kunnen worden. En zo legde ik de fundering van mijn afstudeeronderzoek.

Mijn afstudeeronderzoek bestaat uit vier delen. In deel één deed ik onderzoek naar hoe kunst mensen ‘op het rechte pad kan houden’, hoe kunst (en dan bedoel ik het vermogen van een persoon om zich artistiek te uiten) als uitlaatklep kan dienen om emoties te ventileren en hoe het een vorm van traumaverwerking kan zijn.

In deel twee heb ik case studies gedaan waarin ik onderzocht heb hoe gevestigde kunstenaars die vanuit een trauma werken dit precies aanpakken en of er esthetische overeenkomsten zijn in hun werk.

In deel drie heb ik een soortgelijke case study gedaan, maar dan naar mezelf. Ook ik werk weleens vanuit een trauma, maar niet eerder heb ik me verdiept in hoe ik dat zelf precies aanpak.

Het laatste deel bestaat uit een beeldonderzoek. In dit beeldonderzoek maakte ik de schilderijen die Adolf Hitler gemaakt zou kunnen hebben als hij een succesvol kunstenaar was geworden. De gedachte achter zijn schilderijen is voortgekomen uit de andere delen van mijn onderzoek en is als volgt; Adolf Hitler heeft een jeugdtrauma overgehouden aan zijn vader, die hem en zijn moeder mishandeld zou hebben. Als gevolg hiervan produceert Hitler enkel en alleen portretten van zijn vader, waarin hij zowel zijn binnen- als buitenkant vastlegt. Deze manier van werken is geinspireerd op die van Francis Bacon; één van de case studies uit het tweede deel van mijn onderzoek.

De uitkomsten van dit onderzoek resulteerden in een boekje (met vooral heel veel tekst) en een serie schilderijen.

Graduating art school does (unfortunately) not only consist of creating two special projects. Another important part of being able to graduate is writing a thesis. I love writing. I love doing research a little (actually, a lot) less. You’re asking why I don’t like doing research? Well, that’s because I like creating things that sprout from feelings, or a desire. Not from loooooong concepts nobody will understand at first glance. In my opinion, a concept or story does not necessarily make a work of art better over a work that doesn’t have one. Art, and in this case illustrations, are good enough when they’re just ‘being pretty’. But that’s my opinion.

For my ‘Mein Utopie’ project, I had a concept the size of a baby hippo nonetheless so there was no avoiding ‘the-story-behind-it’ this time. I was not able to re-write Adolf Hitler’s life story without investigating if there even was the slightest possibility my thoughts about his life might ever have come true; that he might have been an artist instead of the monster he has become in real life. This formed the foundation of my thesis.

My thesis consists of four parts: In the first part, I researched if art really can keep people ‘on the right track’, how art (and by ‘art’ I mean the ability of a person to artistically express himself) can be a vent for emotions or a way of dealing with personal trauma.

In part two I did some case studies in which I researched the artistic careers of established artists who try to process personal trauma through their works of art. (I hope I’m saying this right in English, I’m not absolutely sure about it). I investigated how exactly they do this and how this is visible in their work.

The third part is another case study, which is about me. I know I sometimes work from a personal trauma, but I never really gave thought about how I tend to do this. I researched that in this chapter, so now I do know.

The fourth and last part of my thesis is an image study in order to investigate what kind of work Adolf Hitler would have made, had he had the artistic career that I have given him. In this chapter, I made his paintings for him. The idea behind these paintings is this: Adolf Hitler tries to deal with a personal trauma he had, caused by his father who was abusive towards him and his mother. Due to this trauma, Hitler painted only portraits of his father during his career as a painter. Portraits in which he portrays his father’s outside features as well as his inside ones; his character. He captures this all in one image. This way of dealing with trauma and making paintings is inspired by Francis Bacon, who happened to be one of the case-study artists of chapter two and is one of my biggest heroes.

This thesis resulted in a book (with loads and loads of text) and a series of paintings.

2

 

3