Dit ben ik; Vera Bertens (1987). In 2003 studeerde ik als grafisch ontwerper af van SintLucas in Boxtel en in 2013 deed ik dat nog eens dunnetjes over als ‘Bachelor of Illustration’ van AKV|SintJoost in Breda. Tijdens mijn studie aan de kunstacademie raakte ik besmet met het workaholic virus en begon ik naast mijn opleiding mijn eigen bedrijf franje design. Dit zorgde ervoor dat ik me na mijn afstuderen meteen op mijn carrière kon storten en sindsdien ben ik werkzaam als (freelance) illustrator, (grafisch) ontwerper en digital content creator. Ik heb onder anderen al mogen samenwerken met HEMA, Robèrt van Beckhoven en Uitgeverij Snor.

Naast dat ik werk in opdracht doe, hecht ik veel waarde aan het ontwerpen van producten voor franje design. Deze producten verkoop ik zelf in mijn Etsy shop en via verschillende (concept)stores in binnen- en buitenland.

Ik ben gek op kleur (voor het geval je dat nog niet was opgevallen), boterhammen met pindakaas en banaan, zonneschijn, fluitende vogels en rock ‘n’ roll en eighties muziek. En ik ben gek op werken, want (hoe cliché ook) ik mag iedere dag doen wat ik het allerliefste doe (behalve de belastingaangifte dan, ha!).

So yeah, this is me; Vera Bertens (1987). I graduated as a graphic designer from SintLucas in Boxtel in 2008, and as an illustrator from AKV|SintJoost in Breda (both in The Netherlands). During my education in art college I caught the workaholic virus and I started up my business outside school hours. This gave me a head start on my creative career once I graduated and I’ve been (self)employed as an illustrator, (graphic) designer and digital content creator ever since. I’ve had the honor to work with some great brands and businesses such as HEMA, Robèrt van Beckhoven and Uitgeverij Snor.

Besides doing client work I also love having the freedom to play around and design products for my own brand Franje Design, which I sell in my Etsy shop and various resellers worldwide.

I love colour, peanut butter and banana sandwiches, sunshine, singing birds and rock ‘n’ roll and eighties music. And I love to work, because I get to do what I love most every single day of the week (except for taxes).

Hover over/click on the images below to see how they were made!

In de jaren dat ik werkzaam ben als beeldmaker heb ik een heel eigen stijl en werkproces ontwikkeld. En ik zal je een geheimpje verklappen; dat deed ik in eerste instantie zodat ik om een van mijn minder sterke kanten heen kon werken. Namelijk het toepassen van licht en schaduw. Beter zelfs; ik heb zo weinig aanleg voor ‘tekenen naar de waarneming’ dat ik in de veronderstelling was dat ik nooit illustrator zou kunnen worden. Blijkt dat je met een hoop wilskracht en het vinden van een eigen manier van werken een heel eind komt. Voor mij is die manier van werken gebruik maken van fotografie. Om het nabootsen van de werking van licht en schaduw te omzeilen heb ik mijn eigen manier van 3D werk maken ontwikkeld, waarbij ik sets bouw van echte objecten in combinatie met uitgeprinte illustraties. Deze set kan in mijn studio gebouwd zijn, maar kan ook op locatie opgebouwd worden. Ik zet de hele boel ruimtelijk op, om er vervolgens met mijn camera weer een plat beeld van te maken. Zo zijn licht, schaduw en perspectief natuurlijk en hoef ik me daar niet druk om te maken. Omslachtig? Wat mij betreft helemaal niet, want ik ga voor ‘echt’. Ik maak mijn werk liever op deze manier, dan dat ik het allemaal digitaal in elkaar zet. Ik houd van ambachten en werken met mijn handen en deze werkwijze zorgt ervoor dat ik niet ‘all day every day’ achter mijn computer zit. Win-win situatie!

Over the years I’ve developed my own personal illustration style and technique. And let me tell you a secret; I did this first and foremost to work around one of my biggest flaws; applying light and shadow in my illustrations. Better yet; I always thought I would never be able to make it as an illustrator due to the fact that drawing realistically is not one of my best qualities. Turns out that a lot of will power and creating a technique that works for you goes a long way. For me, this workaround is all about photography. I use real objects and paper cutouts of my illustrations to build little sets. I can build up a set in my own studio, but I do this on other locations occasionally too. By building a photography set light, shadow and perspective come naturally and are no source of annoyance or worry for me. I create a 3D world to make it into a flat image. This comes with the benefit that I don’t spend ALL my time behind a computer screen and that I get to work with my hands a lot too. Win-win!

Logo_FranjeDesign_Footer-1.png

KvK 17260101 / © franje design 2009-2020 / All rights reserved
Privacyverklaring / Privacy Policy / Disclaimer