Een nieuw gezicht // A new look

Folder_FranjeDesign_1

Het afgelopen jaar is er veel veranderd voor mij. Ik ben verhuisd, ten huwelijk gevraagd en ik heb veel persoonlijke groei doorgemaakt. Voor mijn gevoel is die persoonlijke groei sinds een tijdje ook goed terug te zien in mijn werk. Dit viel mij het meeste op toen ik een paar maanden geleden eens door mijn instagram tijdlijn zat te scrollen. Daar waar ik eerst met heel subtiele (vaak pastel-achtige, vervaagde) kleuren en een stevig ‘Nashville’ instagram-filter werkte, zag ik nu dat alles wat ik maak veel kleurrijker en uitbundiger is. En ineens realiseerde ik me dat dat niet alleen in mijn werk zo is. Mijn garderobe is veranderd (ik draag nu veel meer kleur dan een paar jaar geleden), ik heb ons nieuwe huis veel kleurrijker en contrastrijker ingericht dan mijn vorige woning en ik voel me meer ‘mezelf’ dan ooit. Misschien ben ik volwassen geworden. Hoewel ik hoop van niet, want ik haal graag het kind in mijzelf naar boven.
A lot has changed for me in this past year. We finally found a new home, I got engaged and I experienced a lot of personal growth. And it wasn’t until recently that I realised that this growth has become visible in my work too. The moment that marks that specific feeling of realisation is when I was scrolling through my instagram timeline. I noticed that the pastel/faded colours and the heavy ‘Nashville’ filter that have been ‘my instagram signature’ for so long had slowly evolved into more colourful, brighter photos with more contrast. And then it came to mind that that change had not only showed itself in how I present myself online, it had also happened in real life. Big time. My wardrobe has become much more colourful than it used to be and I decorated our house in a very different way than I did my previous home. And most of all: I realised I had never felt more like ‘myself’ than I do right now. Maybe I grew up. Although I really hope I didn’t, because I love to bring out the child in me.

Folder_FranjeDesign_2

Toen ik vorige maand mijn kraam op de Swan Market had opgebouwd, kwam ik ineens tot de conclusie dat wat ik daar had staan helemaal niet meer bij me paste (hier sprak ik daar al over). Het kanten kleedje, de bijna brocante etagere die ik gebruik om mijn beursjes in te zetten. Het voelde niet meer goed. Alsof ik een kledingstuk aan had dat niet meer paste.
Het ‘gezicht’ van franje design paste ineens niet meer bij wie ik ben als persoon. En daar moest iets aan veranderen. Daar waar ik me jaren geleden maar wat graag verstopte achter mijn merk, vind ik het nu heel belangrijk om te laten zien wie daar achter zit. Want dat merk, dit blog en die freelance illustrator ‘draaien’ allemaal op één persoon: ik. En het feit dat ik al die ballen in mijn eentje (met de nodige support van John, mijn ouders en vrienden natuurlijk, ik zou dit niet zonder ze kunnen) hoog houd is iets om super trots op te zijn, niet iets om je achter te verschuilen.
With realising I had changed to much, the moment came where I felt I needed to present myself and my business to the outisde world accordingly. It felt like wearing a piece of clothing that simply didn’t fit anymore. So I decided to design a new leaflet and flyer for me and my business.

Folder_FranjeDesign_7

Met mijn ‘optreden’ op Creative Life in mijn achterhoofd besloot ik direct iets te veranderen aan dat ‘verkeerde voorkomen’ van mijn merk en mijzelf. Al langer wilde ik (naast een flyer die ik meestuur met webshop bestellingen) een uitgebreide folder maken waarin ik vertel over alles wat mijn bedrijf inhoudt; mijn merk ‘franje design’, mijn werk in opdracht als freelance illustrator en mijn blog. Creative Life was voor mij het uitgelezen moment mijn nieuwe ‘ik’ op de kaart te zetten.
The most important change I made is that I put myself as a person more in the spotlight of my business-communication outings. I used to hide behind my brand ‘franje design’, my products and my logo. But now that I’m getting older (I can’t believe I really just said that), I realise that being a business owner (which in my case means designing products and maintaining a webshop, doing commissioned illustrations and graphic design work and posting on my blog an a regular basis) is actually something to be hella proud of. The person that makes it all possible, me, it worth being seen.

Folder_FranjeDesign_3

En zo ontwierp ik een folder en flyer die helemaal bij die ‘nieuwe ik’ passen. Ergens voelt het nog raar en onwennig mijzelf (en dan bedoel ik met name mijn eigen gezicht) zo prominent op de voorgrond te plaatsen en echt onderdeel te maken van mijn bedrijf en mijn merk. Van de andere kant ben ik er nu van overtuigd dat de mens achter het merk degene is die dat merk maakt tot wat het is en dat dat iets is om trots op te zijn en wat gezien mag worden.

Folder_FranjeDesign_4

Folder_FranjeDesign_5

Folder_FranjeDesign_6

Het gekke van het doormaken van groei als deze is dat het zo langzaam gebeurt dat je het pas opmerkt als je op een dag de tijd neemt om terug te kijken op hoe het ooit was en te voelen alsof dat in een ander tijdperk, een andere dimensie plaatsvond. Ik verwonder me over een hoe een mens kan blijven groeien en ik kan niet wachten om te zien hoe die groei zich voor mij blijft uitrollen. Want deze kleurrijker, uitbundiger en opener versie van mijzelf is vast en zeker (en hopelijk) niet de laatste die ik van mijzelf ga zien.
It still feels a little weird to be seeing myself allover my branding, but I must say that it also feels good in a way. I always love seeing the people behind brands and especially on social media, I love following brands that not only post updates about their products, but also about themselves, what they look like, what makes them tick and what inspires them. It keeps the online world all the more real if you ask me.

Folder_FranjeDesign_9

Folder_FranjeDesign_10

Wat is voor jou een belangrijk moment van groei geweest? En hoe kwam jij erachter dat je zo gegroeid was? Ik hoor het heel graag van je in de comments.

What was your most recent moment of growth and how did you cope with it an/or express it? Please let me know in the comments, I’d love to hear it!

 

3 Replies to “Een nieuw gezicht // A new look”

  1. Ooh ik vind jouw werk zo gaaf en herkenbaar. En je flyer is ook prachtig en stoer! Leuk om zo met je mee te kijken en zien hoe je steeds meer durft.
    Succes Vera!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hi there! This is me: Vera Bertens. Freelance Imagery Inventor from The Netherlands. I live and work in my New England style home that is mostly pink from the inside. In my colorful, mid-century inspired studio I make illustrations, design products and create digital content for my own brand (franje design) as well as other clients, brands and companies.

Read more about Vera >>

@verabertens
Subscribe here (Dutch only)
Logo_FranjeDesign_Footer-1.png

KvK 17260101 / © franje design 2009-2024 / All rights reserved
Privacyverklaring / Privacy Policy / Disclaimer 

(Dutch only)

Niet zomaar een nieuwsbrief! Iedere maand krijg jij de leukste roundup van alles wat er in en rond mijn bedrijf gebeurd is rechtstreeks in je mailbox. Maar je vindt ook regelmatig gratis downloads, speciale lezerkortingen en achter-de-schermen materiaal in mijn nieuwsbrief. Schrijf je hieronder in: